WYSZUKAJ.PIONOWO

WYSZUKAJ.PIONOWO dla początkujących

Aby zrozumieć na czym polega formuła wyszukująca w Excelu możemy spojrzeć na prosty przykład jakim jest książka telefoniczna. Wielu z nas pamięta te grube, opasłe tomiska, które służyły nam kiedyś do znajdowania numerów stacjonarnych zarówno osób prywatnych jak i firm. Dziś mało kto korzysta z papierowych wersji tych książek i większość wyszukuje numeru telefonu w Internecie, ale sam mechanizm szukania jest taki sam. Jeśli potrzebujemy numer telefonu do jakieś firmy, czy osoby najpierw musimy znaleźć tą firmę/ osobę  a następnie odczytać odpowiadający jej numer telefonu.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/24/Pierwsza_Polska_Ksi%C4%85%C5%BCka_Telefoniczna.jpg

Poniższy arkusz zawiera przykładową książkę telefoniczną. W jej górnej części znajduje się prosta wyszukiwarka. Wpisując nazwisko szukanej osoby w komórkę B4 uzyskujemy informacje na jej temat takie jak imię, dział,

telefon i data zatrudnienia. Dane te uzupełniają się dzięki zastosowaniu formuły WYSZUKAJ.PIONOWO().

Przeanalizujmy budowę funkcji:

W komórce C4 użyłem tej funkcji aby wyszukać w bazie danych imię osoby o zadanym nazwisku.

Podczas budowania funkcji świadomie zrezygnowałem z adresowania bezwzględnego(tzw. dolarków- $)

aby zachować maksymalną przejrzystość przydatną w zrozumieniu poszczególnych elementów funkcji.

  1. Szukana wartość- naszą szukaną wartością jest w tym wypadku nazwisko osoby. Wpisujemy je w pokolorowaną na żółto komórkę B4. To tą wartość funkcja będzie wyszukiwała w tabelce poniżej
  2. Tabela tablica- tu wskazałem tabelę w której znajdują się dane, które pragnę zdobyć. W tym wypadku imię.  Zaznaczanie danych, w których będziemy szukać wartości należy zacząć od kolumny w której znajduje się szukana wartość z argumentu nr. 1. W tym przykładzie poszukuję wiersza z określonym nazwiskiem dlatego zacząłem zaznaczanie od kolumny B. Zakres komórek powinien być zaznaczony co najmniej do kolumny z wartością, którą chcemy uzyskać. W tym wypadku jest to kolumna C z imieniem. Ja zaznaczyłem dane aż do kolumny F dlatego, że te dane w innych komórkach także będę chciał uzyskać.